X29-X7

W roku 2011 w tej włoskiej stajni był tylko jeden 29er. Tak na przymiarkę - celem sprawdzenia czy oni, specjaliści od szosy, są w stanie powalczyć o tak wyspecjalizowanego klienta jak My - miłośnicy dużej kiszki. Końcówka sezonu potwierdziła, że "biznes się opłaci, że będzie z niego zysk, a firma nic nie straci"

Michał Śmieszek

Ci, którzy ominęli ten artykuł napisany nomen omen równo rok temu, powinni wiedzieć, że Full-Dynamix należy do firmy Battaglin - jednej z poważniejszych manufaktur z kraju buta, słynącej z doskonałych szosówek. Ale Włosi nie byli by sobą, gdyby nie zaryzykowali zabawy w MTB - tak powstała odnoga Full Dynamix, która bardzo szybko zawędrowała za wielką wodę, gdzie okazało się, że 29era trzeba mieć i basta. W sezonie 2011 spłodzono zatem jedno całkiem udane karbonowe duże dziecko, model F29. Węglowy jednoślad - "myśliwiec bombardujący", w przeciwieństwie do podniebnego pierwowzoru powstał naprawdę i najwyraźniej przypadł do gustu Amerykanom i Europejczykom, ponieważ w sezonie 2012, Full Dynamix wypuszcza na rynek kolejną eskadrę 29erów...bardzo mocną eskadrę.

Zacznijmy od najskromniejszego, świeżego lotnika, który pojawił się nowym roku. To "X29" - propozycja skierowana dla klientów z niskim limitem karty kredytowej. Sercem jednośladu jest aluminiowa rama z termicznie utwardzanego stopu 7005. Prosta konstrukcja, której teoretycznie jedynym widocznym smaczkiem jest stożkowa główka ramy, element rzadko znajdujący miejsce w "budżetowych" modelach. Ale,....czasami właśnie w prostocie siła.

X29-X7

Na jego pokładzie znajdziecie typowo makaroniarskie dziwolągi jak np. amortyzator "ROCK SHOX RST OMEGA 29", oraz całkiem sensowną resztę w postaci napędu Sram X7 3x10, hamulców Avid Elixir 1, korb FSA, kół własnych obutych we włoskie Geaxy AKA 29. Resztę komponentów sygnuje głównie Kalloy UNO (seria Super Light), Wbrew pozorom X29 nie zabije użytkownika masą, tylko 13,5kg, za to cena powala: 850 Euro. Geometria nie jest znana (podana na stronie odnosi się do małej kiszki).

X29 był tylko uzupełnieniem oferty. Kontynuacją jest na pewno wspomniany F29, który pod względem wizualnym nie zmieni się nawet o długość nitki makaronu. Nadal będą dostępne dwie wersje osprzetowe, ale w bieżącym roku dział marketingu kazał wsadzić lepszy napęd, odpowiednio do wyboru kompletne grupy X0 lub X9 w wersji 10 biegowej. Tańszy wariant, kosztujący 1619 Euro, bedzie wyposażony w RS Rebę RL 100mm, Avid Elixir 3, komponenty Uno SuperLight, Koła FD Disc i Maxxisy Aspeny.

f29_x9x7f29

Za droższego F29 X0 zapłacimy aż 2229 Euro, ale w zamian dostaniemy Elixiry 7 oraz ekstra komponenty FSA SLK Carbon. Waga spadnie z 12.07kg do 11.4kg. Na podstawie poniższej geometrii F29 (jedynej poprawnej) możemy tylko domyślać się, co nas czeka dalej.

screenshot.12

Warto podkreślić, że Włosi sami budują karbonowe ramy. To nie są gotowce z azjatyckiego katalogu, lecz całkowicie własne konstrukcje. No właśnie. Battaglin @ Full Dynamix zdecydowanie postawił na węgiel, jako materiał przyszłości, dlatego w katalogu 2012 pojawia następca: Predator 29. Ten dzielny wojownik wzorem starszych kolegów jest dostępny także w tańszej opcj z grupą X0 lub topową Sram XX. Na pokładach obu znajdą się takie fajerwerki jak RS Sid XX, hamulce Avid Elixir 9 Carbon, komponenty FSA K-Force Carbon i SLK Carbon, koła FRM Enduro Urano, Oprócz zdecydowanego spadku wagi: 10.5kg oraz 9.4kg zaobserwujemy drastyczne odchudzenie portfela o 2.629€ lub 3.499 €

Predator_1

Predator

Battaglin nie postawił jednak kropki nad "i", ponieważ super myśliwcem we włoskiej eskadrze 29 jest SWAT EVO 29. Topowy 29er wyróżnia się na tle pozostałych plastików wielkim "masztem" - zintegrowaną sztycą siodełka.

SWAT29

Swat 29

Rower budzi respekt nie tylko wysoką technologią i materiałem ramy, lecz także osprzętem. Poza kilkoma niuansami trudno mówić o kompromisach:

Frame: FULL-DYNAMIX SWAT EVO 29
Fork: ROCK SHOX SID XX 29"
 Headset: FSA ORBIT ZS3 INTEGRATED 1"1/8
 Rear derailleur: SRAM XO
 Front derailleur: SRAM X0 2X10
 Shifters: SRAM TRIGGER XO
 Brake levers: SRAM XO
 Brakes: SRAM XO
 Cassette: SRAM XO
 Crank: SRAM XO 10X2 BB30
 Bottom bracket: FSA BB30
 Chain: SRAM PC 1091 10V
Wheels: FRM URANO ENDURO
Tires: MAXXIS ASPEN 29"
Stem: UNO ALLOY SUPERLIGHT
H. bar: UNO ALLOY SUPERLIGHT
 Grip: FDX PRO-GRIP BLACK
Saddle: SELLE ITALIA SRL GEL FLOW
Seatpost: FULL DYNAMIX INTEGRATED TEKNO
Colors: WHITE/RED
Weight: 10,000 kg

lub

Frame: FULL-DYNAMIX SWAT EVO 29
Fork: ROCK SHOX SID XX 29"
 Headset: FSA ORBIT ZS3 INTEGRATED 1"1/8
 Rear derailleur: SRAM XX
 Front derailleur: SRAM XX
 Shifters: SRAM TRIGGER XX
 Brake levers: SRAM XX
 Brakes: SRAM XX
 Cassette: SRAM XX
 Crank: SRAM XX BB30
 Bottom bracket: FSA BB30 CERAMICA
 Chain: SRAM PC 1091 10V
Wheels: FRM URANO SUPER RACE
Tires: MAXXIS ASPEN 29"
Stem: FSA OS-99 CSI CARBON UDF
H.-bar FSA K-FORCE RISER
 Grip: FDX PRO-GRIP BLACK
Saddle: SELLE ITALIA SRL GEL FLOW
Seatpost: FULL DYNAMIX INTEGRATED TEKNO
Colors: WHITE/RED
Weight: 10,000 kg

Niestetety, gdyby ktoś chciał posmakować jazdy na tym ścigancie, będzie musiał sprzedać nerkę, kawałek jelita, oddać się diabłu. Italjańcy cenią bardzo swoje noworoczne dzieło: 4.339 Euro za opcję "X0" lub uwaga!... 5.349 € za "XX". Zatoczyliśmy duże koło i dotkniemy raz jeszcze kwestii gełometrycznej, która mimo wszystko interesuje wielu klientów zanim wydadzą oszczędności całego życia. Battaglin także w tym przypadku raczy nas cyferkami odnoszącymi się do małej kiszki. Producent milczy mimo wysłania paru zapytań. Jest to tym bardziej dziwne, gdyż firma bazuje obecnie głównie na sprzedaży on-line. Typowy "italian job" (bez urazy). Szkoda....

Swoistego piękna włoskich produktów nie kwestionujemy, tak samo jak doświadczenia projektantów. Pisaliśmy o tym nie raz i nie dwa. Ale utwierdzam się w przekonaniu, że Włosi zapominają o całej magicznej otoczcce jaka powinna towarzyszyć szykownym jednośladom - dopieszczeniu klienta detalicznego. Wszystko drogie i super hiper, ale słoma miejscami wystaje.

Il signor Battaglin, non è giusto!

(info & foto: www.full-dynamix.it, www.facebook.com/pages/BATTAGLIN-USA)