http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/Sprzet/Testy/Westfalia_bagaznik_rowerowy/Wesfalia%20BC%2060%2032.JPG

Zmieniają się u nas preferencje i upodobania w jeździe na rowerze. Wymusza to często, iż nasze bicykle podróżują z nami nie na własnych kołach. Pakujemy je zazwyczaj do naszych czterokołowych wehikułów. A jak je przewozimy? Rynek kusi nas bogatą ofertą bagażników rowerowych. Mnie zainteresował model na hak Westfalia BC 60. Jak się spisuje poczytajcie dalej...

Ryszard Biniek

 

W dość szybkim tempie wzrasta ilość użytkowników bagażników do przewożenia rowerów samochodami osobowymi. Wynika to głównie z tego, że poszukujemy nowych wrażeń i doznań rowerowania. Coraz częściej odwiedzamy ciekawe szlaki turystyczne, odległe nowe ścieżki rowerowe lub przemieszczamy się na zawody lub imprezy masowe. Powoduje to, że nasze ukochane rowery chcemy w sposób coraz prostszy, bezpieczniejszy i wygodnieszy przewozić w nieraz odległe miejsca. Bagażniki rowerowe w różny sposób mocują rowery na samochodach. Tradycyjne to dachowe. To chyba najtańszy sposób, ale nie mniej popularne są także te montowane na tylną klapę w autach kombi i hatchback oraz coraz chętniej kupowane - zakładane na hak holowniczy. Przez dziesiątki lat korzystałem z dwóch pierwszych metod, teraz przyszła kolej na bagażnik montowany na hak. Wybór padł na Westfalię. Firma posiada tylko jeden model bagażnika rowerowego, co w porównaniu z konkurencją może nie jest imponujące, ale spotkałem się wielokrotnie z opiniami, że jest to wyjątkowy produkt na tle reszty. Ponoć praktyczność i jakość jest wzorowa. Więc wystarczy jeden, ale doskonały? Nie pozostało nic więcej, jak zweryfikować to poprzez praktykę, zwłaszcza, że cena ok. 1600 zł jest normalna i akceptowalna jak na tego typu konstrukcję.

Wesfalia BC 60 32

Telegraficznie trochę szczegółów o obiekcie naszych rozważań:

  • występuje w wersji do przewozu 2 rowerów dodatkowo można zamontować adapter na 3 rower
  • posiada wymiary kompaktowe - po złożeniu wynoszą 58 x 69 x 22 cm
  • funkcja odchylania umożliwia wygodny dostęp do tyłu samochodu oraz otwieranie tylnej klapy bagażnika
  • prosty system instalowania bagażnika na haku holowniczym za pomocą opatentowanego zacisku z blokadą bez użycia narzędzi
  • maksymalny ciężar możliwy do przewożenia wynosi 60 kg
  • uchwyty z grubej gumy nie niszczące ramy roweru
  • rowery oraz bagażnik zabezpieczone zamkiem przed kradzieżą (system jednego klucza)
  • spełnia najsurowsze wymogi bezpieczeństwa, standardy jakości oraz wymagania producentów samochodów
  • możliwość rozszerzenia o dodatkowe akcesoria
  • pasuje do każdego typu roweru w tym rowerów elektrycznych, maksymalny rozstaw osi to 1300 mm

Na początek niestety jeden z zasadniczych warunków. Samochód musi posiadać hak holowniczy. Jeśli posiadamy, to po problemie, natomiast jego brak to dodatkowy „ból" dla kieszeni. Ale czy warto? Mam nadzieję, że poniższe rozważania przyniosą, choćby częściową odpowiedź na to pytanie.

Odnośnie haka warto wspomnieć, że Westfalia jest potentatem w produkcji haków holowniczych. To niemiecka firma z ponad stuletnią tradycją. Jej produkty cechuje najwyższa jakość, choć może ceny nie należą do najniższych. Skoro mój wybór padł na bagażnik Westfalii, niechaj z tej samej firmy będzie także hak holowniczy. I tak w moim aucie zamontowano hak wypinany automatycznie. I choć hak nie jest przedmiotem naszych rozważań, to warto zaznaczyć, że wypinany Westfalii jest bardzo dobrej jakości i wyjątkowo łatwy w obsłudze. Zapewnia pełne bezpieczeństwo podczas jazdy z zaczepionym bagażnikiem lub ciągniętą przyczepą, a także po bardzo łatwym wypięciu, nie powoduje zagrożeń dla bezpieczeństwa, kiedy nic nie holujemy. Spełnia oczywiście wszystkie normy jakości i bezpieczeństwa.

Wesfalia BC 60 01

Sam bagażnik po rozpakowaniu jest praktycznie gotowy do użytku. Pierwszy ogląd i widzimy staranne wykonanie z jakościowo bardzo dobrych materiałów. Widać to po każdym elemencie. Pod względem estetyki, także zadowoli większość użytkowników. Po prostu bardzo ciekawie się prezentuje. Sprawdzenia wymaga tylko dopasowanie mocowania bagażnika na kuli haka i ewentualnie korekta śrubą regulacyjną.

Wesfalia BC 60 14

Wesfalia BC 60 10Wesfalia BC 60 02
Zakładanie na hak jest banalnie proste. Bowiem samoregulujący zamek bagażnika po założeniu go na kulę i naciśnięciu dźwigni zamka, która także pomaga naprowadzić całość na właściwe miejsce, blokuje bagażnik na haku. Teraz sprawdzenie, czy bagażnik jest ustawiony poziomo i wystarczy już tylko przekręcić kluczyk w zamku. No i po montażu. To naprawdę jest bezproblemowe, proste i szybkie. Nie jest konieczna żadna regulacja, pomoc, czy korzystanie z narzędzi. Jest to także bezpieczne i nie grozi zarysowaniem lakieru samochodu. Pozostaje już tylko podłączyć wtyczkę do gniazda instalacji elektrycznej i bagażnik jest gotowy do załadunku. Warto odnotować także ciekawy design świateł z pełnym zakresem oświetlenia, identycznym jak w samochodzie.

Wesfalia BC 60 03Wesfalia BC 60 05

Wesfalia BC 60 06Wesfalia BC 60 13
Ponieważ zakładaliśmy bagażnik w wersji złożonej - kompaktowej, co ułatwia przechowywanie, a także montaż, teraz przygotowujemy bagażnik do przyjęcia rowerów. Najpierw podnosimy pałąk i ustawiany go w pozycji pionowej, dokręcając u podstawy dwoma pokrętłami. Potem odchylamy z pozycji kompaktowej dwa skrzydła ze światłami, które w po osiągnięciu właściwej pozycji blokują się we właściwym miejscu automatycznie. Czyli odchylamy, a po zaskoczeniu – kliknięcie i już. Odchylamy jeszcze prowadnice na koła z pozycji złożonej do pozycji transportowej i bagażnik w pełnym rynsztunku oczekuje na pasażerów. Wcześniej oczywiście montujemy w ramce do tego przygotowanej tablicę rejestracyjną. Do tej pory zakładamy różnej maści podróby tablic. Ale dobra wiadomość jest taka, że już w najbliższym czasie (niby przed wakacjami) zostanie finalnie uregulowana kwestia trzeciej tablicy dla posiadaczy bagażników na hak. Dodatkowa tablica będzie wydawana przez właściwy organ rejestrujący na wniosek właściciela pojazdu. Ma być identyczna z tymi, które są na pojeździe. Procedura wydawania trzeciej tablicy będzie uproszczona i będzie kosztowała 52,50 zł. Mające wejść w życie nowe przepisy mają również określać dokładne parametry oraz wyposażenie bagażników na haki holownicze, aby wszystko zapewniło odpowiedni poziom bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Wesfalia BC 60 18

Wesfalia BC 60 08Wesfalia BC 60 09
Teraz czas na rowery. Rower mocowany jest w trzech miejscach. Uchwytem ramienia pałąka bagażnika za ramę oraz każde koło paskami w prowadnicach kół. Prowadnice są wyprofilowane tak, by można było umieścić w nich koła z wąskimi i szerokimi oponami. W naszym teście bez problemu konfigurowały się rowery z kołami szosowymi i szerokie grube kiszki w rozmiarze 2,3. Nie omieszkamy w przyszłości skonfrontować bagażnik z kołami fatbika i B+. W prosty sposób regulujemy rozstaw kół, czyli prowadnic. Są one ustawiane skokowo za pomocą przesuwu małym przyciskiem na oznaczonej na obudowie skali. Jest to pomocne, bo jeśli zmieniamy ustawienia bagażnika, a chcemy powrócić do jakiejś poprzedniej konfiguracji wystarczy odczytać i zapamiętać odczyt z tej skali. Po ustawieniu rozstawu łapiemy paskami koła i naciągamy. Paski posiadają ciekawe rozwiązanie, mianowicie możemy jednym ruchem całkowicie otworzyć wysunięcie paska, ale też skokowo naciągać pasek, aż do całkowitego napięcia. Mocowanie tymi paskami bez wysiłku pozwala z właściwym naciągiem przymocować koła.

Wesfalia BC 60 15Wesfalia BC 60 17

Wesfalia BC 60 11Wesfalia BC 60 12

Na końcu ramienia osadzonego na pałąku jest uchwyt do przykręcenia ramy. Wyściełany jest grubą warstwą gumy, co zapobiega porysowaniu i jakimkolwiek uszkodzeniom ramy. W obu uchwytach są zamki do zabezpieczenia przed kradzieżą, które obsługuje ten sam kluczyk, co dźwignię mocowania bagażnika. Mamy jeden kluczyk do wszystkich zamków, ale uspakajam, bo w komplecie jest ich trzy. Uchwytem po ustawieniu właściwej pozycji na pałąku łapiemy za ramę i z wyczuciem skręcamy.

Wesfalia BC 60 44

Wesfalia BC 60 41Wesfalia BC 60 42

Weryfikujemy poprawność montażu, mocowania roweru i wszystko gotowe do drogi. Możemy dodatkowo jeszcze sprawdzić jak działa odchylanie bagażnika, celem umożliwienia dostępu do tyłu i bagażnika samochodu. Pod tablicą rejestracyjną znajduje się dźwignia, którą ręką lub nogą naciskamy, jednocześnie odchylając rowery do tyłu. Bagażnik odchyli się do tyłu o prawie 90 stopni i mamy bardzo dobry dostęp do klapy samochodu. Czynność ta jest prosta i nie wymaga prawie żadnej siły.

Wesfalia BC 60 23Wesfalia BC 60 27

Wesfalia BC 60 20

Wesfalia BC 60 24

Wesfalia BC 60 21Wesfalia BC 60 29

Jak praktycznie przebiega użytkowanie bagażnika? Jedną z istotniejszych kwestii oprócz bezpieczeństwa jest łatwość konfiguracji różnych zestawień rowerów na bagażniku. Rozmaicie z tym bywa w bagażnikach rowerowych, a najbardziej ważne to odległość od siebie szyn rowerów oraz możliwość przeciwstawnego przesunięcia rowerów w skrajne położenia na każdej szynie. Jeśli w BC 60 ten pierwszy parametr jest na dobrym poziomie (lepszym niż u konkurencji), to drugi (choć, także lepszy niż u konkurencji) mógłby trochę więcej pozwolić na skrajne wysunięcie rowerów. Zdaję sobie sprawę, że zbyt duże wysunięcie rowerów poza obrys samochodu oraz po złożeniu kompaktowe wymiary, stoją tu na przeszkodzie, niemniej jednak małe poszerzenie jest chyba możliwe. Większość rowerów konfigurowała się dobrze, ale niektóre zestawienia wymagały zmiany położenia siodełka lub kierownicy.

Wesfalia BC 60 22Wesfalia BC 60 28

Rowery pozwalały się zamontować nie kolidując ze sobą i nie stykając się w żadnym miejscu. Próby dotyczyły praktycznie wszystkich typów rowerów w różnych zestawieniach. Każda konfiguracja nowego zestawu rowerów jest trochę czasochłonna, dlatego pomocne jest zapamiętanie tych ustawień na przyszłość, przy jakichkolwiek zmianach w ustawieniu bagażnika. BC 60 możemy obciążyć rowerami lub bagażem do 60 kg. Czyli praktycznie, po zamontowaniu dodatkowego uchwytu rowerowego (dodatkowa opcja) możemy spokojnie zapakować 3 rowery. Lub idąc dalej z nowymi trendami poradzimy sobie także z załadunkiem dużo cięższych rowerów wspomaganych elektrycznie.

Podczas jazdy bagażnik nie ma żadnego wpływu na stabilność i prowadzenie pojazdu. Nie zmienił się odczuwalnie środek ciężkości samochodu, co odczuwalne jest przy bagażnikach dachowych. Nie czuje się także zwiększenia oporów powietrza, jak to bywa w bagażnikach na tylnej klapie i dachowych, zwłaszcza tych ostatnich, które są wyjątkowymi żaglami.

Rowery podczas podróży są stabilne. Najlepiej obrazują to krótkie filmiki jak zachowuje się rower podczas transportu.
Droga asfaltowa przeciętnej jakości polskich standardów, przy dużych prędkościach niewielkie ruchy bez naprężeń, amortyzowane na ramieniu i prowadnicach, co ilustruje poniższy filmik.

{youtube}KbP_UICghJM{/youtube}
Na szutrowej nierównej drodze lekkie kołysanie, praktycznie bez naprężeń na styku rower – bagażnik, co można częściowo zobaczyć poniżej.

{youtube}zNCHcvnCnyY{/youtube}
I na koniec film z „pseudo" testem łosia, czyli jazdą od pobocza do pobocza z dużą prędkością. Widać spokojne odchylanie roweru podczas manewrów. Nie wyczuwało się jakiegokolwiek wpływu bagażnika na prowadzenie samochodu.

{youtube}VwI0S3PPnw4{/youtube}
Podczas użytkowania bagażnika nie odnotowałem żadnych uszkodzeń, obtarć lub innych szkód. Nie było poluzowań na uchwycie ani paskach mocujących. Po poprawnym zamontowaniu rowerów, co jest jednym z zasadniczych elementów, możemy zapomnieć o jakichkolwiek problemach z rowerami i skupić się tylko na prowadzeniu samochodu. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że nasze rowery są coraz bardziej kosztowne, to oprócz zasadniczego aspektu, którym jest bezpieczeństwo, warto poświęcić kilka chwil więcej dla poprawnej konfiguracji rowerów na bagażniku.
Bagażnik rowerowy Westfalia BC 60 oferuje także dodatkowe opcje wyposażenia. Można do niego dokupić elementy służące do transportu, a mianowicie trzeci uchwyt rowerowy, box-skrzynię transportową o pojemności 200l, platformę transportową o udźwigu 54 kg, bagażnik na narty i inne dodatkowe akcesoria. Wszystkie informacje o tych dodatkach znajdziecie tutaj...

Pora na podsumowanie. Bagażnik rzeczywiście okazał się trafnym wyborem. W dość krótkim kilkumiesięcznym użytkowaniu okazał się idealnym rozwiązaniem do transportu rowerów. Bardzo bezpiecznym, a nade wszystko wygodnym i prostym w obsłudze. Po kilkukrotnym użyciu obsługa i załadunek są intuicyjnie proste i łatwe. To chyba jedna z najlepszych alternatyw dostępnych na rynku. Do naszych ocen i spostrzeżeń powrócimy w tym miejscu po dłuższym użytkowaniu tego bagażnika. Może uda nam się przetestować też wspomniane przystawki. To wydaje się być bagażnik na lata, a biorąc pod uwagę jego uniwersalność na pewno ma szansę przeżyć kilka zmian samochodów.

Wesfalia BC 60 34

I pytanie zasadnicze, czy bagażnik na hak? Odpowiedź jest na TAK. Jeśli dla kogoś nie jest problemem cena zakupu oraz posiadanie lub montaż haka, to bagażnik na hak jest moim zdaniem najlepszym rozwiązaniem z dotychczas przeze mnie przetestowanych sposobów przewożenia rowerów.

Plusy testowanego bagażnika na haku:

  • prosty montaż
  • łatwość załadunku i rozładunku rowerów
  • brak przeciążeń i zmian środka ciężkości samochodu
  • mniejsze opory powietrza
  • dobry dostęp do bagażnika samochodu
  • małe wymiary po złożeniu celem przechowania
  • opcjonalne przystawki

Minusy:

  • konieczność posiadania haka holowniczego
  • cena w porównaniu z bagażnikami na dach i klapę