ztr arch

Stan`s NoTubes to tajna broń zawodników mtb, bo lekkie i wytrzymałe koła pozwalają wygrać z konkurencją. Nie mogło więc zabraknąć ZTR-ów w rozmiarze 650B.

Na początek coś dla ścigantów walczących o każdy gram masy rotacyjnej, czyli wycieniowane na maksa.

Ztr Crest 650B

ztr crest 27

 crest przekr

Podobnie jak w przypadku obręczy 26 i 29er, producent chwali się, że obniżył o 2-3mm ścianki boczne, przez co są wytrzymalsze, mniej podatne na odkształcenia oraz na snakebitey. Waga wg. producenta - 355g (na różnych forach spotkałem się z wagą realną 365g), szerokość zewnętrzna 24,4mm, wew szer. 21 (do niedawna Stan`s NoTubes stosował tutaj wymiar 19mm), wysokość 15,8mm, dostępność 28/32 szprychy. Firma testuje także na Crest’ach nowe piasty z technologią Industry Nine 3.60 (obecna wersja to 3.30), czyli będzie zawierać 3 zapadki z 60 punktami zaczepowymi. Cena u polskiego dystrybutora 365,00 zł. Producent nie podaje limitu wagi bikera, ale moim zdaniem, jeżeli myślimy o bezstresowej jeździe, to nasza waga łazienkowa nie powinna pokazywać więcej niż 75, max 80kg. No chyba, że jeździmy po bułki to spożywczego.

Słów parę od producenta

“Obręcz ZTR Crest jest stworzona do jazdy Cross-country (XC) oraz niezbyt wymagających górskich szlaków. Jest lżejsza od modelu Arch EX, ZTR Crest zawiera technologię BST nowej generacji, która zapewnia oponie stabilność i pewność trzymania, minimalny opór toczenia oraz ponadprzeciętną szczelność UST. Tylna piasta może zostać skonfigurowana do standardu 142mm x 12mm za pomocą ZH0077.”

Stan`s NoTubes ZTR ARCH EX 650b

ztr arch650b

Waga to przyzwoite 420g, szerokość zewnętrzna 24,6mm, wew szer. 21, wysokość 15,8mm, dostępność 28/32 szprychy. Cena u polskiego dystrybutora 395,00 zł.

“Arch EX jest lżejsza, szersza i bardziej wytrzymała od tradycyjnej obręczy Arch. Zastosowana technologia BST oferuje najwyższej klasy szczelność w systemie bezdętkowym, wewnętrzna konstrukcja łukowa zapewnia wytrzymałość i sztywność czyli najważniejsze parametry dla cięższych kolarzy. Pomimo swojej lekkości Arch EX bez problemu poradzi sobie z agresywnym przemierzaniem górskich szlaków. Prawdopodobnie jest to najlepsza tak wszechstronna obręcz."

No i pancerne ZTR Flow EX 650b.

flow ex

W porównaniu do poprzedniczki bez EX jest szersza (25,5mm/wew) i niższa (17.8mm), waga tylko 530g, dostępność tylko pod 32 szprychy. Cena 395,00 zł. Ścianki boczne zostały wzmocnione o 14% dla uzyskania maksymalnej odporności. Szerokość zewnętrzna 29,1mm co pozwoliło zmienić kąt gniazda obręczy i poprawić jej sztywność. Przy takiej szerokości wewnętrznej możemy sobie pozwolić zejść z ciśnieniem na maksa, dzięki czemu uzyskamy swoiste flow, tak bardzo poszukiwane w ENDURO i DH.

Możemy również natknąć się na ZTR Rapid. Jest to wersja OEM Stan`s NoTubes i jest nieco szersza od modelu Crest, w rozmiarze 27,5 waży 425g, a możemy je spotkać w Ibisach, Salsach, Kobach czy Silverbackach.

rapid

 

Tajemnicą poliszynela jest fakt, że jedni chwalą ZTRy, inni na nie psioczą, ale prawie wszyscy chcieliby na nich jeździć. Kwestią bezsporną jest to, że te obręcze, do zbudowania dobrego i sztywnego koła, wymagają rasowego zaplatacza. Tylko umiejętnie zaplecione koła na obręczach ZTR gwarantują, że koła będą sztywne i nie będziemy zmuszeni każdorazowo po maratonach męczyć się z centrowaniem naszych toczydełek.

Tadeusz Pietrzak