corratec1

Firma Corratec kojarzy mi się z niemiecką solidnością wykonania opartą na dwudziestoletnim doświadczeniu oraz z konserwatyzmem. W katalogu na 2014 znajdziemy aż kilkanaście modeli na kole 650B.

W przypadku twentyninerów firma Corratec długo ociągała się z wprowadzeniem ich do swojej kolekcji, inaczej jednak stało się w przypadku rowerów 27,5". Wyścig zbrojeń trwa, wszyscy liczący się producenci rowerów chcą mieć w swojej stajni rowery 650B. W katalogu 2014 znajdziemy kilkanaście modeli na średnim kole, od HT po AM. Rowery Corratec to jedna z tych marek, która jest z łatwością rozpoznawalna dzięki oryginalnemu designowi geometrii Super Bow. 

W karbonowej kolekcji znajdziemy:

REVOLUTION SL XTR

REVOLUTION SL XTR
 

Rama Revolution SL, TCM+ Carbon Monocoque, Superlight Carbon structure, widelec: Rockshox SID 650b, Tapered 80mm, RCT3, XLOC Sprint, przerzutki tył/przód Shimano XTR, hamulce Shimano XTR M987 Disc, obręcze ZZYZX Carbon 650b, Tubeless ready, osprzęt ZZYZX Carbon, opony Conti Race King 650b 2.2 Folding. Zastosowane technologie - super lekkie i sztywne włókna węglowa, wykonane w jednej formie, bez łączenia, obniżenie widełek w tylnym trójkącie, Carbon TCM Technology, lpc.

Geometrycznie rower przedstawia się następująco:

 

  • REVOLUTION Geometrieangaben
     39444954
    A 565 582 602 622
    B 571.5 563.0 578.5 596.4
    C 115 125 125 135
    D 70.0 70.5 71.0 71.0
    E 73.0 73.0 73.0 73.0
    F 1051 1063 1077.7 1098
    G 425 425 425 425

W linii Corratec Revolution znajdziemy jeszcze dwa modele rowerów SL XT i XT. W obu przypadkach mamy do czynienia z tą samą ramą, natomiast rowery różnią się grupą osprzętu ze stajni Shimano oraz amortyzatorami: w przypadku SL XT jest to Rockshox SID 650b, Tapered, 80mm, RL a XT buja się na DT Swiss 650b MAg XMM, Alloy Tapered Crown, 80 mm. Rodzina Revolution to wyczynowe maszyny do ścigania, testowane przez Wolksbank Corratec Team oraz Corratec Team Polska.

X-Vert Carbon 650b 0.1 

X-Vert Carbon 650b

Rama: TCM+ Carbon Monocoque, X-Vert Carbon 650b, amortyzator DT 650b Mag XMM, Alloy Tapered Crown, 100mm, RL, przerzutki przód/tył Shimano Deore XT, hamulce: Avid Elixir 7 Disc, opony: Continental Race King 650b 2.2, korba: Shimano DEORE XT M782, 40X30X22T, osprzęt: ZZYZX. W tej linii rowerów znajdziemy jeszcze model X-Vert Carbon 650b 0.2, z amortyzatorem Manitou Marvel Comp 650b, 100mm, Tapered, RL, przerzutkami Shimano Deore XT, oraz hamulcami Shimano DEORE M610.

Geometrycznie rower dostosowany do amortyzatora 100mm. Zastanawia jednak fakt, dlaczego Corratec obdarzył ten rower aż tak długim ogonem.

 39444954
A 560 580 600 620
B 544 557 590 594
C 105 105 115 130
D 70,5 70,5 71 71
E 73 73 73 73
F 1053 1072 1088 1108
G 438 438 438 438

Aluminiowe "corrateki" reprezentują 4 modele X-Vert 650B:

X-Vert 0.2 650b

X-Vert

 Rama: Aluminium 6061, podwójnie cieniowana, amortyzator: DT 650b Mag XMM, Alloy Tapered Crown, 100mm, RL., przerzutki przód/tył: Shimano Deore XT, M781, hamulce: Shimano M615 Disc, koła zbudowane na komponentach ZZYZX Cross Attack 650b 2.0 Disc Rim, opony: Continental X King 650b x 2.2, osprzęt firmy ZZYZX.

Geometria:

 39444954
A 560 580 600 620
B 550 561 575 596
C 120 120 120 130
D 70,3 70,3 71 71
E 73 73 73 73
F 1025 1040 1061 1085
G 438 438 438 438

W tej serii dostępne są jeszcze modele S 0.3, S 0.4 oraz EXPERT, poszczególne rowery różnią się osprzętem, jak i geometrią. Najdłuższym tylnym trójkątem "pochwalić" się może najwyższy model X-Vert 0.2, aż 438 mm, S 0.3, S0.4 oraz EXPERT mają tym miejscu tylko 425 mm. Niżej stojące w hierarchii rowery mają krótszą górną rurę i wyższą główkę, co w sumie powoduje, że jadąc przyjmujemy dość rekreacyjną pozycję. Możemy więc przyjąć, że są to rowery przeznaczone do amatorskiego MYB lub okazjonalnego wypadu do lasu. 

Najwięcej rowerów na "średniej kiszce" znajdziemy wśród fuli XC i AM.

Kolekcję rowerów bujanych 650B otwiera:

INSIDE LINK Carbon 65X

INSIDE LINK Carbon 65X

Karbonowa rama zbudowana w technologii TCM+ (węzeł suportu, tylnych widełek i rury posiodłowej, wykonane są w jednym kawałku, a nie łączone), system UBBS (Universal Bottom Bracket System) zwiększający wytrzymałość i sztywność ramy w miejscu łączenia z suportem, jednocześnie umożliwia on zakładanie korb w rożnych systemach Shimano Hollowtech II Road, Shimano Hollowtech II MTB, Shimano Pressfit Road, Shimano Pressfit MTB, Campagnolo, Sram Road, Sram MTB, Sram BB30, BSA und FSA.

 corratec suport

W różnorodności standardów to naprawdę bardzo duży plus.

Całość roweru uzupełnia amortyzator: Rockshox SID 650b, Tapered 80 i Rockshox Monarch RT3,  komponenty Shimano XTR, opony Conti Race King 650b 2.2 oraz kierownica, sztyca i mostek ze stajni ZZYZX.

INSIDE LINK to bardzo ciekawa koncepcja maszyn stworzona dla tych, którzy preferują ściganie się w XC lub maratonach. Niewielki skok amortyzatora, raptem 80mm, i dampera, a także klasyczne dla "sztywniaka" kąty, upodabniają tę maszynę do czegoś pomiędzy HT i fullem All mountain. Firma Corratec zaznacza, że jego karbonowe cudeńka produkowane są we Włoszech. Atrakcyjna jest również jego waga wynosząca trochę ponad 9kg.

Pozostałe karbonowe ścigacze XC reprezentują: INSIDE LINK Carbon 65Y, INSIDE LINK CARBON 65Z

Najwyższym aluminiowym modelem z rodziny INSIDE LINK jest:

INSIDE LINK ALU 65X

inside link alu

Rama Alloy 7005 potrójnie cieniowana, zastosowano tu technologię HTC (aluminiowe łączniki dampera z ramą oraz tylnych widełek są puste w środku celem urwania cennych gram na wadze), rozmiar 44 - 49 - 54, widelec RockShox SID 650b, stożkowe, 80mm, tylna przerzutka Shimano XTR M981, przednia przerzutka Shimano Deore XT M786D, hamulec Shimano Dore XT M785 Disc, mechanizm korbowy Shimano XT M785, 38X26T/40X30X22T shock RockShox Monarch RT3, piasty ZZYZX 28 otworów, opony Conti Race King 650b 2.2 zwijane, siodło Corratec MTB.

Pozostałe modele to: INSIDE LINK ALU 65Y, INSIDE LINK ALU 65Z.

Technologia HTC:

htc

Linię rowerów do All Mountain/Enduro MTB otwiera:

THE OPIATE FX

the opiate

Rama The Opiate, Corratec VPS System, Alloy 7005 Tripple butted, amortyzator: Rockshox Pike 650b, RCT3, 15QR, 150mm, tłumik: Rockshox Monarch Plus R, przerzutki: Shimano Deore XT Shadow Plus, M786, mechanizm korbowy: Shimano SLX M672, 40X30X22 zęby, opony: Conti Mountain King 650b 2.4, zwijane, oś tylna koła sztywna 12 mm (X-12), regulowana sztyca podsiodłowa, osprzęt firmy ZZYZX. Na uwagę zasługuje mocowanie tylnego amortyzatora, co podobno przekłada się na czułość pracy systemu.

 

Geometria:

 39444853
A 565 585 600 615
B 540 560 570 584
C 115 125 135 145
D 68 68 68 68
E 74 74 74 74
F 1122 1143 1158 1174
G 440 440 440 440

 

Pozostałe modele z tej linii to: THE OPIATE FY i THE OPIATE FZ.

Model FY  wyposażony został w sztuciec: Rockshox Pike 650b, RC, 15QR, 150mm, napęd: Shimano Deore XT, tłumik: Rockshox Monarch Plus R, koła: ZZYZX 650b AM Alloy, opony: Conti Mountain King 650b 2.4.

OPIATE FZ jeździ na amortyzatorze z włoskiej stajni: Manitou Minute Expert, 650b, 15QR, 150mm, tłumiku Manitou Radium Expert, za napęd odpowiada grupa Shimano SLX, reszta osprzętu jak w modelu powyżej, zrezygnowano jedynie z regulowanej sztycy podsiodłowej.

Ostatnimi w kolekcji Corrateca są rowery z rodziny:

TWO CIRCLE

two corratec

Rama: Aluminium 7005, 2CIRCLE Suspension, 100mm, amortyzator: DT Swiss 650b Mag XMM, Damper DT Swiss M212, Remote 2 in 1 Lockout, napęd: Shimano Deore XT, koła: ZZYZX 650b SL Alloy na 28 szprych, opony: Conti X King 650b 2.2, komponenty: ZZYZX.  Przeznaczenie Cross-Country lub jazda turystyczna.

two circle

2CIRCLE opatentowana przez Corrateca technologia mocowania tłumika, który ma zapewnić optymalną efektywność oraz sztywność boczną. Jak twierdzi producent Damper, odizolowany jest od sił działających z boku, dzięki czemu uzyskano bardzo dużą czułość tłumienia.

 

GEOMETRIA:

 39444853
A 560 580 600 620
B 533 552 570 590
C 110 120 130 145
D 70 69,6 70 70
E 73,3 73,3 81 81
F 1062 1082 1102 1123
G 425 425 425 425

Dziwi mnie trochę ta progresja w kątach główki ramy w rozmiarach 48 i 53, kąt ten wynosi aż 81 stopni?!

Dostępne są również modele z niższej półki cenowej TWO CIRCLE TY i TZ.

TWO CIRCLE TY

Przez ponad 20 lat mieliśmy jeden rozmiar kół dominujący w kolarstwie górskim, potem pojawił się 29er, który to rozmiar wielu z nas cyklistów uznało za "wybryk na kółkach", stworzony z chęci zysku przez pazernych producentów. Corratec w dobie eksplozji popularności twentyninerów zachował się dość zachowawczo i nie dał się ponieść na fali wielkiego koła. Inaczej jednak stało się w przypadku średniego koła. W segmencie rowerów MTB naliczyłem 21 rowerów z kołami 650B, niewiele mniej znajdziemy twentyninerów i tylko cztery modele na kołach 26".

Tadeusz Pietrzak